Voorstellingen

Op 18 november 2012 ben ik naar de voorstelling 'Dag Sinterklaas' gegaan. Deze voorstelling kon iedereen op de Grote Markt te Sint - Niklaas bewonderen. Ik had dit nog niet gezien en ik was nieuwsgierig. Er was vanalles om te zien, te doen en naar te luisteren. Onderweg op de Grote Markt ben ik 3 goede vriendinnen van de KaHo tegengekomen, dat betekende FOTO.

Het volgende heb ik bewonderd/gezien:
kinderen die een dansoptreden gaven
Ik heb me gerealiseerd dat kinderen al veel kunnen. Vaak denken mensen dat kinderen niet veel kunnen, maar als je kijkt naar de prestaties die ze hier neerzetten denk je wel 2 keer na.
--> beweging

kinderkoor dat Sinterklaasliedjes zong
   'Amai , kinderen kunnen hoog zingen !' , dat was één van de dingen die in mijn hoofd opkwamen .
   Kinderen hebben echt mooie stemmen en ze konden heel mooi zingen .
--> muziek

zeepbellen maken
Er was een kraampje waarbij de kinderen zeepbellen konden maken. De zeepbellen waren van een groter formaat dan we gewend zijn.

Grote Sinterklaas en Zwarte Piet
   De mensen die de grote Sinterklaas en Zwarte Piet hebben gemaakt, hebben er vast veel tijd in gestoken .Maar het resultaat was fantastisch.
--> beeld

Sinterklaas is er eindelijk
Eerst kwamen er heel veel Zwarte Pieten uit het stadhuis en daarna kwam eindelijk de Sint op zijn witte paard met daarachter 3 elfen of engels. Alle kinderen probeerden zo dicht mogelijk bij de Sint te gaan staan.
Doelgroep : iedereen is welkom, maar vooral voor kinderen van 0 tot 12 jaar.
Inhoud : groot feest voor Sinterklaas omdat hij terug is in zijn eigen stad.

Transfer naar eigen werkveld :
- Wederom is mij bewezen dat inkleding van een ruimte of thema heel belangrijk is. Als je alles een beetje inkleedt dan vinden kinderen het leuk om iets te doen en nieuwe dingen te leren/ontdekken.
- Die grote zeepbellen maken vind ik een leuk idee om eens met de klas te doen. Dit kan in verschillende thema's passen, maar kan ook gewoon gedaan worden omdat  het leuk is of tijdens een hoekenwerk.
Het is ook gemakkelijk om zelf te maken.
- Die grote Sinterklaas en Zwarte Piet waren leuk gemaakt en mooi om naar te kijken. Dat brengt ideeën met zich mee. Misschien later met de klas een figuur (mens, dier, voorwerp, ...) maken van ijzerdraad en papier maché. Kinderen vinden het super om iets te maken in 3D in plaats van gewoon op papier. Dit heb ik namelijk ook op mijn stage ondervonden toen wij een theelichthouder maakten. Het is iets eenvoudig, maar voor de kinderen heel leuk omdat het eens iets anders is. (beeld)
- Ik heb geleerd dat als je een bepaald thema hebt, je dit heel ruim kan en mag zien. In dit geval was het thema Sinterklaas. Dit ga ik in mijn klas ook proberen, zo leer ik de kinderen ook 'alles' ruim te bekijken.
Ik weet van mezelf dat ik vaak thema's nogal eng durf te bekijken, ik moet soms nog een stapje verder gaan.
- Ik vond het muzisch omdat er verschillende deeldomeinen van muzo aan bod kwamen. Wat ik ook ga meenemen naar mijn klas is dat wanneer je verschillende activiteiten voorziet en kinderen aan het werk zet, ze actief bezig zijn. Alle kinderen waren steeds bezig met verschillende activiteiten: zeepbellen maken, luisteren/ kijken naar optreden, op springkastelen spelen, zich laten schminken, knutselen met Miet, circustechnieken, ... Hierdoor was het wachten op Sinterklaas voor hen wel leuk omdat er nog vanalles te ontdekken viel.
- Ik heb daar ook een vlagje met 'Leve de Sint!' erop gekregen. Misschien een leuk idee dat kinderen een eigen Sinterklaasvlaggetje maken. Ik denk wel dat dit (jongere) kinderen zal interesseren. (beeld)
- De ideeën die ik hier heb opgedaan en gezien kunnen eventueel ook gebruikt worden wanneer er een Sinterklaasfeest op school te organiseren is.





Op maandag 19 november kregen we een mail via webmail over een fototentoonstelling in de inkomhal van onze campus. Een fototentoonstelling wou ik wel eens zien. De fotograaf is Gerbrand Van Uytvanck en op de tentoonstelling waren enkel zwart - wit foto's te zien. Vroeger vond ik zwart - wit foto's saai omdat er geen kleur inzat, maar nu waardeer ik zwart - foto's heel erg. Je kan vaak iets beter weergeven met zwart - wit foto's of tekeningen.
Doelgroep : studenten en docenten (volwassenen)
Inhoud :  zwart - wit foto's van de kunstenaar Gerbrand Van Uytvanck . Hij begon van zijn 16 jaar te fotograferen. Momenteel is hij een beginnend kunstenaar dat Fotografie studeert aan de Karel de Gorte - Hogeschool in Antwerpen.
Deze tentoonstelling gaat vanuit het cultuurcentrum Sint - Niklaas met het project SinArt. SinArt ondersteunt jonge beeldende kunstenaars door hun kunstwerken uit te lenen aan bedrijven en openbare instellingen. Dit project is enkel voor kunstenaars die een band hebben met Sint - Niklaas of het Waasland.

Enkele van zijn werken + opmerkingen/bedenkingen:


In dit werk van hem zie ik een man die de trap op - of afgaat. Het is een eerder wazige foto waardoor je er zelf over kunt nadenken.



Dit is een foto waarbij je duidelijk ziet wat erop staat. Wat ik persoonlijk heel mooi aan het werk vind is dat de zon tussen die gebouwen doorschijnt.
Leuk detail!





Deze foto is weerom een foto waarbij je duidelijk ziet wat erop staat. Wat ik hier mooi aan vind is dat er met schaduw gewerkt word. Dit geeft het karakter van de foto iets mysterieus.








Bij deze foto kan je niet goed zien wat erop staat, je kan je eigen fantasie gebruiken. Ik zie er verschillende dingen in, zoals trappen, piano, rook en misschien iemand die van de trap valt.




Kritische mening:
Ik vind niet alle foto's mooi, maar ik vind ze welk knap gemaakt. De tweede en derde foto vind ik het mooist. Misschien is dit omdat daar duidelijk op te zien is wat het is. De eerste foto is wazig, maar fascineert  mij omdat ik er iets in zie. Ik zie er iets in maar niet duidelijk, het heeft iets mysterieus. Als ik alles goed bekijk dan zou ik zeggen dat de laatste foto precies iets ingezoomd is van de eerste foto. Misschien een stukje trap of een pad.

Transfer naar eigen werkveld:
- Als je als leerkracht deze foto's toont kun je de leerlingen er veel over laten vertellen, indien nodig met vragen om hen aan het denken te zetten. Ze kunnen hun eigen mening rond kunst en deze vorm van kunst vormen. Een stapje verder dan alleen zeggen of iets mooi is of niet. Leerlingen kunnen vertellen wat ze in de minder 'duidelijke' foto's zien en welke gevoelens deze foto's bij hen oproepen. (beeld)
- Deze foto's zijn ook bruikbaar om als sfeerschepping te gebruiken. Bijvoorbeeld foto 3 is een mooie foto als sfeerschepping wanneer je rond schaduw gaat werken met de kinderen.
- Aan de hand van een hoekenwerk of een andere werkvorm kan je leerlingen zelf aan het werk zetten om foto's te maken. Ze kunnen in groep een compositie maken en daarvan foto's trekken, daarna eventueel een powerpoint maken met de foto's die de klas heeft gemaakt. De kinderen kunnen zelf materiaal maken om in hun compositie te gebruiken.  Dit zal misschien eerder voor een 3de graad zijn. (media en beeld)




Op zondag 25 november ben ik naar het toneel 'Lotje' gaan kijken in de Stadsschouwburg. Dit toneel leek mij wel leuk en ik heb geen spijt dat ik er naartoe ben gegaan. Het toneel duurde een klein uur en er waren veel kleine kinderen.
Doelgroep: kinderen van 3 tot 12 jaar (en ouders)
Inhoud: Lotje is een nieuwsgierige heks en heeft een huisdier, namelijk Poes. Heksen leven immers alleen maar 's nachts en deze nacht is ze jarig. Er staat een mysterieus cadeau bij haar thuis dat ze niet open krijgt met de opendoen-spreuk (hocus pocus paraplu, klein cadeau' tje open nu). Deze spreuk zorgt ervoor dat andere dingen open gaan behalve het cadeau. Dus vliegt Lotje met haar bezem naar het Heksendorp en vraagt hulp aan 3 heksen (de knutselheks, kookheks en de feestheks). Zij kunnen Lotje niet helpen en zijn 'vergeten' dat ze jarig is. Lotje komt verdrietig thuis en zegt dat het de omgekeerde wereld is. Dan komt ze op het idee om het cadeau met de dichtdoen spreuk te openen en het werkt! Er zat een briefje in en de heksen van het dorp hielden een feestje in haar huis voor haar verjaarnacht. Uiteindelijk heeft ze een heel leuke verjaarnacht gehad.
Lotje en haar avonturen gaan veel over fantasie want heksen zijn fantasie. Fantasie is iets wat (jongere) kinderen heel hard aanspreekt. Even denken dat alles mogelijk is, een moment van magie.

Programmaboekje dat ik daar kreeg
Positieve punten:
+ Het was geen lang toneel dus zelf de kleine kinderen konden de hele tijd geconcentreerd kijken.
+ Er was interactie met het publiek/de kinderen.
+ De kinderen waren helemaal mee met het verhaal en de meeste kinderen kenden Lotje al.
+ Er waren maar 2 personen die de personages speelden. Een toneelspeelster speelde Lotje en de andere speelde de feestheks, knutselheks en de kookheks.



!Schattig!
Op het einde van het toneel wanneer de 2 toneelspelers een buiging maakten, kwam er een klein meisje op het podium. Het meisje had een brief voor Lotje geschreven. Zo schattig en lief!

Voor een klein filmpje over het toneel  'Lotje':
http://www.jto.be/komiessien.asp?pid=24

Extra informatie:
Lotje was oorspronkelijk een personage uit de boeken van Lieve Baeten. Deze boeken over Lotje zijn prentenboeken. Lieve Baeten overleed in 2001 door een auto - ongeval.

Eigen opmerking:
Lieve Baeten heeft een ander beeld van een heks gecreërd. Meestal wordt een heks voorgesteld als een lelijke, oude vrouw met pukkels. Lieve Baeten stelt de heks Lotje voor als een klein, lief, nieuwsgierig meisje. Kinderen zijn daar niet bang van en vinden dit een leuk figuur.          

       
Vroeger werd de heks voorgesteld met een grote haakneus, pukkels, een grote punthoed met een rand en meestal waren er nog griezelige beesten bij zoals vleermuizen. De heksen deden toen stoute dingen, vaak om mensen te pesten. Lotje stelt meer een kind voor als heks en ze is nieuwsgierig. Dit is een eigenschap van kinderen, zij zijn vaak nieuwsgierig. Lotje heeft wel nog de lange 'heksneus', maar geen pukkels meer. Ze wordt ook niet omringd door vleermuizen. Lotje is heel lief en pest geen mensen. Daardoor voelen de kinderen zich meer verbonden met Lotje.

Transfer naar eigen werkveld:
- Samen met de klas een spreukenboek maken, van elk kind staat er minstens 1 spreuk in. Ze mogen dit ook versieren met een kleine tekening onder hun spreuk die de spreuk duidelijk kan maken. Misschien het papier een 'oude look' geven. (muzisch taalgebruik + beeld)
- Samen met de klas een boek met 'griezelige' receptjes schrijven waarbij de leerlingen veel vrijheid krijgen. Ze kiezen zelf waarvoor ze een drankje maken en welke (zelf uitgevonden) ingrediënten erin zitten. (muzisch taalgebruik)
- Kinderen zelf een heks uit het Heksendorp laten tekenen. In het toneel tonen ze 3 heksen uit het Heksendorp, maar er kunnen nog veel meer heksen bestaan. Ik denk dat kinderen hier heel creatief in kunnen zijn en dat er mooie, grappige dingen gemaakt worden. (beeld)
- De kinderen een toneel laten maken rond heksen, een ander einde van het verhaal verzinnen en in een toneel gieten. Enkele kinderen kunnen muziek bij het toneel maken: spannend muziek wanneer er iets spannends gaat gebeuren. (drama, bewegingsexpressie, muziek)
- Kinderen kunnen zelf een gedicht of liedje maken dat Lotje zou zingen. Het gedicht kan over Lotje en de ander heksen gaan. (muzisch taalgebruik, muziek)
- Kinderen zijn geboeid door de heks Lotje, ze hebben haar graag. Het is misschien wel een leuk idee om de kinderen samen met Lotje nieuwe leerstof te laten ontdekken of aan de hand van opdrachten die Lotje afgeeft zodat de leerlingen haar kunnen helpen. Bijvoorbeeld: Lotje gaat met haar bezem op reis naar Egypte en wil er graag meer te weten over komen. Misschien willen de kinderen helpen? Dit is dan meer voor het 1ste, 2de en 3de leerjaar. Zij kunnen zich daar meer mee inleven.




Donderdag 29 november heb ik het SteM in Sint – Niklaas bezocht. SteM staat voor Stedelijke musea. Ik was er nog niet geweest dus ben ik een kijkje gaan nemen.
Doelgroep: oud en jong
Inhoud: Er was veel te zien, veel dingen van vroeger. Dingen die in het Waasland gevonden zijn en hoe het Waasland vroeger was.
Positief:
+ De voorwerpen waren allemaal in de buurt gevonden. Dit zal vaak dicht bij de woonplaats van een leerling zijn à betrokkenheid verhogend
+ Er waren foto’s van de markt van Sint- Niklaas van vroeger en nu. Ik vind dat interessant om te zien en te vergelijken. Het is interessant omdat je die buurt kent en dat verhoogt de betrokkenheid ook.
+ Veel concreet materiaal dat voor kinderen veel interessanter is dan een foto. Bijvoorbeeld: een echte zeis, echt geweer, ... in plaats van een foto. Dit blijft ook beter in het geheugen dan een foto.  

Transfer naar het eigen werkveld:
- Als ik naar het SteM zou gaan met een klas, zou ik hen niet alles laten zien. Ik zou er bepaalde delen van het museum uitkiezen die zij kunnen ontdekken. Want er zijn verschillende onderwerpen in het museum aanwezig uit verschillende tijden.
- De kinderen met klei een eigen aardewerk laten maken. Dit aardewerk laten voorstellen waarbij ze moeten vertellen welke naam ze het gegeven hebben en waarvoor het dient. (beeld)



Doelgroep: volwassenen, jongeren
Inhoud:
Donderdag 29 november ben ik ook naar de voorstelling van ‘De 5 zintuigen’ geweest. Hiervan had ik een folder gevonden op school, ook had ik al affiches gezien in Sint -Niklaas en Belsele over deze voorstelling. Ik ben niet echt iemand die graag naar schilderijen/’tekeningen’ gaat kijken, maar het was de bedoeling om eens iets anders te doen/bekijken dan ik gewoon ben. Schilderijen/’tekeningen’ doen mij altijd denken aan saaie dingen die aan de muur hangen. Maar ik moet eerlijk toegeven dat deze voorstelling mij aangenaam verrast heeft. Natuurlijk waren er bepaalde schilderijen of ‘tekeningen’ die ik minder mooi vond of die totaal niet mijn ding zijn. Wat ik heel leuk vond om te doen was de verschillende zintuigen in de schilderijen of ‘tekeningen’ zoeken.
Ik heb het volgende bijgeleerd of opgemerkt:
·         Elke schilder heeft zijn eigen stijl om te schilderen of tekenen. Sommige schilders gebruiken veel kleur en anderen juist niet. Die contrasten maken het boeiend.
·         De tijd (maatschappij) waarin de schilder leefde had een invloed op het schilderij. Het bepaalde wat de mensen op het schilderij aanhadden van kledij, wat ze aten of wat ze deden. Want ik heb geen enkele vrouw of man in onze hedendaagse kledij gezien op één van de schilderijen of tekeningen. Ook heb ik op de werken geen biefstuk ofzo gezien maar de soorten vlees dat zij aten en dergelijke.
·         Ik heb gemerkt dat ik meer echt naar de schilderijen ga kijken wanneer ik daar iets in moet zien of zoeken.
·         Ik vond de 5 zintuigen mooi uitgebeeld/uitgewerkt in de werken die er stonden. Bij sommige werken was het heel duidelijk te zien en bij andere was het even zoeken.
Wat ik heel mooi vond op de voorstelling van de werken was een kast met allemaal schilderijen in. Elk schilderij stelde iets voor en het waren geen grote schilderijen. Het is niet gemakkelijk om uit te leggen en ik heb geen foto omdat er geen foto’s getrokken mochten worden.    

Transfer naar eigen werkveld:
- Met de kinderen van de klas ernaar toe gaan en hen zelf de verschillende zintuigen uit de schilderijen laten halen. Zelf vond ik dit ook leuk om te doen, hierbij bekijk je het werk grondig en doe je dit speels.
- Kinderen zelf één van de 5 zintuigen of alle zintuigen in één werk steken. Dit kan op papier, met klei of eventueel driedimensionaal. (beeld)
- Kinderen een tableau vivant laten maken waarin ze één of meerdere zintuigen in verwerken. Het publiek (de rest van de klas) kan dan raden welke zintuigen erin zitten. (bewegingsexpressie)
- Kinderen zelf een soort 'schilderij' laten maken met henzelf en de omgeving om één of meerdere zintuigen voor te stellen. Bijvoorbeeld: een foto waarbij een kind net in een appel gaat bijten --> smaak. Hiervan trekken ze foto's en dan kunnen we  deze in de gang hangen als een eigen tentoonstelling van de 5 zintuigen. (media en drama)



Doelgroep: jong en oud
Inhoud:
Deze kunstmarkt werd in de school De tovertuin in Sint - Niklaas gehouden op zaterdag 2 december. Mensen stellen hun werk tentoon, waarbij je hun werken kan bewonderen en kopen. Er waren ook werken van kinderen te zien in de gangen. Je kon van alles bekijken: fotografie, linosnede, personen die doedelzak aan mensen leren spelen, mensen die zelf oorbellen maken, …
Een vrouw gaf me informatie over doedelzak spelen. Ik vind dat dit er moeilijk uitziet om te spelen, maar zij zei dat het met kleine stapjes gaat. Persoonlijk vind ik de oude schotse klederdracht wel mooi en traditioneel. Bij het doedelzak spelen kun je zo’n uniform huren of kopen. Wat ik een mooi werk van de kinderen vond was een tekening waarbij er een 3D effect was. Alle kinderen vertrokken vanuit dezelfde basis, maar elk kind voegt andere elementen toe, zo is elk werk anders en uniek. Bij sommige kinderen keek je precies in een lange gang en bij anderen was het alsof je recht in een diepe put keek.

Transfer naar eigen werkveld:
- Samen met de kinderen een eigen kunstmarkt organiseren waarbij ze het mooiste werkje van henzelf eruit mogen kiezen om te tonen. Er kunnen ook dansen te zien zijn of kinderen die een instrument bespelen. Iedereen kan zijn talent tonen.  (beeld, muziek, beweging)
- De (meeste) verschillende technieken en werken die daar te zien waren kon je ook in de klas uitvoeren. Wat de meeste meisjes leuk vinden is hun eigen oorbellen maken. Misschien kunnen de kinderen oorbellen maken voor hun moeder voor moederdag.  (beeld)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten