donderdag 10 januari 2013

Muziek en drama

Jazz en filmmuziek
In de voormiddag was er een sessie over jazz en filmmuziek. Tijdens deze sessie hebben we met ons lichaam, ritmische en melodische instrumenten muziek gemaakt. We hebben veel moeten improviseren, wat ik persoonlijk niet altijd even gemakkelijk vind. Wat ik heel leuk vond was dat niemand echt alleen bezig was, maar dat er steeds meerdere of de hele groep samen bezig waren.
Als laatste is onze groep in 2 gesplitst en kregen we elk een andere opdracht.
Mijn groep moest een verhaal verklanken. Het was de bedoeling dat de andere groep achteraf vertelt wat ze denken dat er gebeurde in ons 'muziekstuk'.
De andere groep ging aan de slag met de boomwackers. Zij moesten een 'muziekstuk' maken en er iets humoristisch in steken. Als laatste hebben we nog een soort spel gedaan met bekers. Hierbij moesten we vanalles met onze handen doen en dan de beker doorgeven naar de volgende in de kring.
Hiernaast zie je een filmpje van stomp waarbij zij muziek maken met dagdagelijks materiaal.

Link naar de klaspraktijk:
Ik heb veel bruikbare ideeën opgedaan om in de klas met kinderen uit te voeren.
Enkele voorbeelden:
- wanneer je met een klas op tweedaagse, zeeklassen, bosklassen, sneeuwklassen,... gaat en de kinderen moeten een tijd wachten op hun eten dan kun je het spel met de bekers doen. Dit houdt de kinderen even bezig en dan denken ze op dat moment niet aan hun honger.
- muziek met heel de klas of in groepjes door alleen het lichaam te gebruiken
- muziek maken met heel de klas of in groepjes met ritmische of melodische instrumenten
De manier waarop er muziek werd gemaakt is ook bruikbaar in de lagere school.
Enkele voorbeelden:
- één persoon begint (basispatroon) en er komen telkens meerdere personen bij (wanneer je denkt dat je iets hebt dat erbij past)
- één persoon begint en de anderen volgen. Dit is in een bepaalde volgorde, bijvoorbeeld de kring volgen. Daarna krijgt de eerste persoon een teken dat hij mag stoppen, dan de tweede, dan de derde,... tot het terug stil is.
- ...

Drama en bewegingsexpressie
In de namiddag kregen we een sessie drama en bewegingsexpressie op onze boterham. Ik was nieuwsgierig omdat ik niet goed wist wat ik juist moest verwachten. We hebben vooral gewerkt rond de stomme film en emoties op een gezicht. Als opwarming moesten we ons gezicht losmaken door erop te tikken en 'uit te trekken', dit was ontspannend. De maskers doorgeven was ook absoluut super tof. Zowel met als zonder geluid was dit leuk om te doen en te zien bij de anderen. Ik vond het leuk om grappige dingen te doen en verzinnen zoals in een stomme film. Dit was nieuw voor mij en had ik nog nooit gedaan. Het is heel tof om te zien en te doen. Ook de silly walk zal ik niet vergeten, wel raar om serieus te blijven terwijl je een raar loopje moet doen. Hiernaast kun je een filmpje zien van silly walks, het is grappig omdat de gewone dingen gecombineerd worden met een silly walk. Ik heb geleerd dat je je kan laten inspireren door gewoon 1 voorwerp en daar iets grappig rond te doen. Na elk stukje 'toneel' dat we speelden, werd er geëvalueerd. Dit werd gedaan aan de hand van de tip/topmethode. Tip= Wat kan beter? en top = een compliment (Wat was heel goed?).

Link naar de klaspraktijk:
Ik heb leuke oefeningen en opdrachten gezien die de kinderen van de lagere school ook leuk zouden vinden.
- De ontspanning en losmaking van de spieren in het gezicht vond ik leuk om te doen en ook kinderen zouden dit leuk vinden om te doen.
- De silly walk zal kinderen volgens mij ook aanspreken om te doen. Als je als leerkracht dat goed inkleed denk ik dat er mooie en grappige resultaten komen.
- De maskers doorgeven met en zonder geluid is een leuke opdracht om in de lagere school uit te voeren. De leerlingen zullen hier ook veel plezier in hebben.
- De tip -en topmethode is heel goed om in de lagere school te gebruiken om te evalueren op wat de kinderen maakten, deden,... Het voordeel van deze methode is dat niemand iemand anders kan afbreken. Je kan alleen positieve feedback en werkpunten geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten