zondag 20 januari 2013

Evaluatie

Vroeger lag de nadruk vooral op het product dat de kinderen maakten. Dit was nadelig voor de kinderen die  in één van de muzische deeldomeinen niet goed waren. Als ze dan geen goed product kunnen maken en een slecht 'punt' of feedback krijgen, dan gaat de motivatie van de leerlingen naar beneden. Op den duur zullen sommige leerlingen zelf afhaken omdat 'ze het toch niet kunnen'. Terwijl deze leerlingen misschien heel veel bijleren en evolueren, maar hun eindproduct is minder 'wow'. Nu ligt vooral de nadruk op het proces dat de kinderen doormaken. Wat zij deden om tot het eindproduct te komen, hoe zij evolueerden, wat en hoeveel zij bijleerden, en dergelijke. Als je kinderen de juiste impulsen geeft en ze positief bevestigd dan komen er mooie dingen te voorschijn.
Ik heb tijdens de module muzische school geleerd dat evalueren bij muzo heel belangrijk is. Dit was iets waar ik nu meer aandacht aan ga geven als ik muzo geef. Ik heb verschillende manieren om te evalueren gezien, de meeste kende ik niet. Ik vind ze heel bruikbaar voor in de lagere school en het creëert een gevoel van veiligheid bij het evalueren wanneer ze moeten zeggen wat ze ervan vonden. Het is gemakkelijker om bijvoorbeeld met dieren te werken want dan moeten kinderen meer nadenken over wat ze gaan zeggen. Anders komen de cliché woorden, "Het was goed, niet goed.".
Bij muzo gaat het ook grotendeels om het plezier dat kinderen erin beleven. Als de kinderen bijleren en plezier maken, is dit voor de leerkracht ook heel leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten