maandag 14 januari 2013

Leerplandoelen en muzo

Vandaag was het een leerrijke dag. In de voormiddag hebben we gewerkt rond de leerplandoelen van het Katholieke onderwijs. Per 2 namen we een kaartje uit zowel een oranje (beschouwen) doos als uit een rode (creëren) doos. Er waren 3 oranje doosjes en 3 rode doosjes met de nummers 1,2 en 3 op. Deze nummers staan voor de graad, bijvoorbeeld; eerste graad, tweede graad en derde graad. Op zo een kaartje stond een leerplandoel waarbij we een activiteit moesten bedenken. Nu brachten we wat we geleerd hadden in de 'praktijk', je moet immers afwegen wat al dan niet mogelijk is en of het echt bij dat leerplandoel past. Ik moet bekennen dat ik al veel meer ideeën had dan voor ik deze module begon.

In de namiddag luisterden we naar een gastspreker die over de doelen van de gemeentescholen sprak. Ik vond dit zeer boeiend omdat we hier nog niet veel over gezien hadden. Ik vond het goed dat de gastspreker niets af las, dit maakt het leuker om naar te luisteren. De gastspreker sprak over de visie van deze doelen van de gemeentelijke scholen en deed dit aan de hand van een powerpoint. Daarna zijn we zelf aan de slag gegaan. We werden ingedeeld aan de hand van auteurs en kregen een taak binnen de groep door de kleur van de bol die aan de achterkant van de kaart met de auteur stond. Er werd ons een verhaal voorgelezen namelijk 'Het land van de grote woordfabriek.'  Elke groep kreeg een domein van muzische vorming, wij hadden beeld. We moesten een een activiteit bedenken dat binnen het muzisch deeldomein beeld past en bij het verhaal. Ook moesten we de juiste leerplandoelen van de gemeentelijke scholen erbij plaatsen. We vulden een lesfiche in en schreven wat we als evaluatie zouden doen. Dit brachten we in de klas voor.
Ons idee: Wij zouden leerlingen allerlei  woorden uit kranten en tijdschriften laten knippen. Met deze woorden kunnen ze dan een gedicht maken om daarna expressief voor te dragen. Hierbij hebben wij beeld, drama en muzisch taalgebruik gecombineerd. Als evaluatie hebben wij voor zelfevaluatie met gezichten gekozen, maar ook voor tip (wat kan beter?) en top (een compliment).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten