Muzobox


Ik heb de ideale doos gevonden voor mijn muzobox. Het is een kleine, rechthoekige kartonnen doos. Momenteel is er dus nog niet veel aan te zien. Ik kan wel al zeggen dat ik niet zomaar een kleine doos gekozen heb. De kleine doos symboliseert hoe klein ik ben begonnen met het muzisch zijn. In het begin van de opleiding wist ik daar bijna niets van.
Ik koos voor een rechthoekige doos omdat deze doos verschillende kanten heeft. Naarmate ik meer leerde over muzo en het muzisch zijn, leerde ik dat er aan elk 'werk' verschillende kanten zijn. Dit 'werk' kan vanalles zijn zoals een lied, een toneel, een dans, een kunstwerk,...


Ik koos ervoor om mijn Muzobox in verschillende kleuren te verven. Als geheel zie je een gekleurde doos, maar als je afzonderlijk naar elke kant kijkt dan zie je telkens een andere kleur. Ik heb geleerd dat je een 'werk' niet alleen in zijn geheel moet bekijken, maar naar alle aspecten van het 'werk' moet kijken. Ik heb dit ook gedaan bij de voorstelling van de 5 zintuigen. Vroeger was een 'werk' voor mij mooi of niet mooi, ik keek alleen naar het geheel. Nu kijk ik naar de verschillende delen/aspecten van het 'werk'. Een dans kan mooie en minder mooie passen hebben, een tekening kan mooi getekend zijn en slecht ingekleurd zijn, bij een toneel kan je mooie stukken hebben en minder mooie stukken, een lied kan een mooie tekst zijn maar een slechte melodie hebben,...



Het vraagteken staat voor hoe weinig ik van muzo wist bij het begin van de opleiding. Uit mijn voorkennis dacht ik dat het iets 'knutselen' was zoals vroeger, iedereen maakte hetzelfde. En van muziek dat ik dat het gewoon zingen was en af en toe met de instrumenten iets doen. Het lampje staat voor de vele ideeën rond muzo die ik tijdens de opleiding heb opgedaan. Ik heb ingezien dat muzo anders en veel meer is dan iedereen hetzelfde en altijd hetzelfde doen.

Het vergrootglas heb ik gekozen omdat ik geleerd heb om veel verder te kijken naar alles. Ik leerde dat je vanuit kleine en gewone dingen kan vertrekken om een leuke muzoles te maken. Ook naar een 'werk' moet je verder kijken. Een 'werk' is niet altijd een geheel, maar je kan verschillende delen erin onderscheiden.

Het ABC verwijst naar het ABC waar we vorig jaar naartoe zijn geweest. Daar kon je veel ideeën opdoen en ik vond dat zij goede muzische ideeën hadden die tof zijn om in de stageklas te gebruiken.

Er staat ook een fototoestel op mijn muzobox. Deze verwijst naar de leuke ideeën die ik heb gezien en opgedaan rond het fototoestel. Ik wist totaal niet dat je met kinderen zoveel kon toen met een gewoon fototoestel. Je kan een powerpoint met foto's maken, een stripverhaal, stopmotion, ...

Er staan ook nog mannetjes op. Het blauwe mannetje staat met gesloten armen en staat voor de meer gesloten houding die ik in het begin van de opleiding had. Ik dacht: "Wat is dit?".
Het groene mannetje met de open armen staat voor een open houding die ik nu heb. Ik sta open voor allerlei nieuwe ideeën en ik wil rond muzo verschillende dingen uitproberen.

Ik heb mijn muziekkoffer op mijn muzobox getekend omdat ik dit een leuke en boeiende opdracht vond. Ik heb al veel aan mijn persoonlijke muziekkoffer gehad en deze groeit nog steeds aan. In mijn muziekkoffer zitten zowel gekochte als zelfgemaakte instrumenten, de meeste heb ik zelfgemaakt.

Er staat ook Dworp op mijn muzobox omdat dit de eerste kennismaking met muzo was. Ik dacht:"Oei, wat moeten we doen?". Maar naarmate de opleiding vorderde stond ik open voor wat we moesten doen en leerde ik eruit om er iets mee te doen naar kinderen toe.

Op mijn muzobox staat ook een prent van een stopmotionfilmpje. Dit verwijst weerom naar de media waar ik dingen heb geleerd die leuk zijn om met kinderen te doen.  Vroeger gebeurde dit ook niet veel, dus was dit nieuw voor mij.

Naast die prent heb ik een grafische partituur getekend. Dit was ook totaal nieuw voor mij en het gaf me het inzicht dat muziek zoveel meer is dan zingen en instrumenten gebruiken.

Ik koos om op de bovenkant van mijn muzobox een boom te maken. Deze boom symboliseert dat ik al veel gegroeid ben in het muzisch zijn, maar dat ik nog meer wil en kan groeien. Een boom kan blijven groeien en ik kan ook blijven groeien en bijleren over het muzisch zijn en muzo.








Als ik mijn muzobox opendoe staat er op het deksel, ervaring/doen. Ik heb dit erop gezet omdat ik vind dat je veel leert over muzo als je het doet en ervaringen ermee hebt.

Er staat ook bewegingsexpressie. Dit verwijst naar de workshop van bewegingsexpressie die ik in Dworp samen met een groepje uitgevoerd heb. Ik had eerst totaal geen idee wat we daarrond konden doen, maar tijdens de brainstorm kwamen de ideeën. Ik heb dankzij deze opdracht hierin meer inzicht gekregen en door dit echt met kinderen te mogen doen heb ik zin gekregen om dit later zeker nog te doen.

Ik koos ook voor een zon met in het midden muzo en in de stralen de deeldomeinen van muzo. Dit symboliseert dat de deeldomeinen van muzo met elkaar verbonden zijn. Je kan ze niet als apart bekijken, terwijl dit vroeger net wel werd gedaan. Tijdens onze workshop bewegingsexpressie werkten we vooral rond bewegingsexpressie, maar daar kwam ook drama en muziek bij kijken.

Op de randen van mijn muzobox staan mijn werkpunten, de dingen waarin ik nog moet groeien.
Ik heb er alle deeldomeinen (beweging, beeld, muziek, drama en media) van muzo opgeschreven omdat ik vind dat ik nog in alles moet groeien. Perfectie bestaat niet en bijleren kan altijd. In het ene deeldomein ben ik beter dan in het andere, maar ik ben goed op weg.
Ik heb er ook nog durf en zelfvertrouwen opgezet. Ik vind dat ik meer mag durven in het geven van muzo en niet altijd op veilig spelen. Mijn zelfvertrouwen is al goed toegenomen, maar dit mag nog meer.
Binnenin mijn muzobox zitten verschillende afbeeldingen. De afbeelding van de zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen en proeven) heb ik gekozen omdat je bij muzo al je zintuigen moet gebruiken. Je ontdekt dingen en met al je zintuigen ontdek je meer.

De afbeelding van het circus verwijst naar het verklanken van prenten en gedichten. Dit was ook nieuw en had ik nog nooit van gehoord. Als je dit met een klas doet dan krijg je mooie resultaten.

De afbeelding van stempels koos ik omdat wij vorig jaar voor beeld een tijdschrift moesten maken. Ik heb gekozen om rond druktechnieken te schrijven. Mijn idee was om zelf stempels met kinderen te maken en op deze afbeelding zie je mijn zelfgemaakte prenten. Door deze opdracht heb ik veel geleerd over dit onderwerp en ik vond het leuk om die stempels zelf te maken.

De folder van de tentoonstelling van 'De zintuigen' is een voorstelling waar ik naar ben gaan kijken. Het thema of onderwerp was de 5 zintuigen en toch waren er zoveel verschillende werken te zien. Er waren niet alleen schilderijen op doek, maar ook op tapijten, waaier, kast, ... Ik vond het leuk om in deze tentoonstelling overal de 5 zintuigen te zoeken. Voor ik deze opleiding begon vond ik schilderijen vrij saai, maar nu kijk ik daar met een andere ogen naar.

In mijn muzobox zit ook een geel huisje, dit verwijst naar de opdracht van beeld van vorig jaar. Toen moesten we ons droomhuis maken. Ik heb me in deze opdracht helemaal laten gaan, iets wat ik in het begin van deze opleiding niet goed kon. Ik was zelf heel trots op mijn huis dat ik gemaakt had. Ik had heel veel plezier in het maken van mijn droomhuis en plezier is belangrijk bij muzo.

Er zat nog een oranje mannetje in mijn muzobox, dit verwijst naar beweging. Ik weet van mezelf dat ik hier iets minder sterk in ben, maar ik zie bij mezelf wel evolutie. Me volledig laten gaan in beweging is moeilijker voor mij, maar tijdens die workshop van bewegingsexpressie ging dat wel goed. Samen met de kinderen die voorwerpen doorgeven was voor mij echt superleuk.

Als laatste heb ik er een pluim van mijn boa in gelegd. Deze pluim verwijst naar de module muzische school. Ik vond het een heel leerrijke module en hieruit heb ik onder andere geleerd hoe je muzisch rond een thema kan werken. Deze module gaf veel inspiratie om in mijn volgende stage te gebruiken.

Foto van mijn muzobox 











                     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten