vrijdag 16 november 2012

Uniek

Ik wil even nog iets kwijt over een opdracht dat wij op de Boekenbeurs met de kinderen van het 6de leerjaar hebben gedaan. Ik heb een klein stukje uit het boek 'Kierewieteke' voorgelezen. De kinderen mochten hierbij iets tekenen. Het fragment dat ik had gekozen, daar kon je veel bij voorstellen.
Elk kind kreeg dezelfde impulsen en toch was elke tekening anders terwijl het wel weerspiegelde wat ik had voorgelezen. Sommige fantaseerden erbij, anderen hielden het meer bij wat ze gehoord hadden.
GEWOON FANTASTISCH !  

maandag 12 november 2012

Rail City in Brugge

Ik ben eind september met mijn vriend en zijn ouders naar Brugge geweest.  Daar zijn we naar Rail City gaan kijken en hebben daar iets gedronken.
Misschien vraag je je nu af "wat is dat, Rail City?", kijk maar ;)

Het is een soort mini - stadje met alles erop en eraan. Het werd met lampen zelfs donker gemaakt zodat het leek dat het nacht was. Er waren politie - auto's met blauwe lampen, een kraan die beweegt, treinen rijden rond,  lantaarns die branden als het nacht is, ...
Toen ik dat zag dacht ik dat degene die zoiets maakt er toch passie voor moet hebben. Hier zit veel tijd en geld in en dat zie je. Ik vind het heel mooi om te zien en te bewonderen.

Leuk: Het zou misschien wel leuk zijn om met de klas een miniatuurstad te maken. Dan spreken ze af wat er allemaal in de stad moet komen en dan krijgt elk een taak om iets te maken.

zondag 11 november 2012

Zoveel boeken ...

Het boekenbeursproject duurde 2 dagen waarvoor je voorbereid moest zijn, natuurlijk ; )
Ik ben op voorhand eens naar de boekenbeurs gaan kijken want ik was daar nog nooit geweest
en ik dacht  wow.
Maar toen ik verder keek, zag ik dat het precies een grote garage/magazijn was.
Daaruit heb ik geleerd dat de aankleding van een ruimte of eender wat heel belangrijk is. Als de boekenbeurs niet goed aangekleed was zouden er niet zoveel mensen komen denk ik. Ik ga dit meenemen naar mijn klaspraktijk en een thema zo goed mogelijk proberen inkleden. 
Er was redelijk wat lawaai op de boekenbeurs, daardoor dacht ik dat de kinderen snel afgeleid zouden zijn. Ik heb ongelijk gekregen omdat de kinderen vrij geconcentreerd aan hun opdracht werkten. Pas wanneer ze klaar waren met de opdracht begonnen de kinderen rond te kijken.    


Muzonamiddag: muzisch taalgebruik

Op mijn stageschool was er een muzonamiddag voor het 3de en 4de leerjaar.
Elke leerkracht van het 3de en 4de leerjaar deed een ander deel van muzo. Mijn mentor deed muzisch taalgebruik , ik heb dit in haar plaats mogen doen. Weer een ervaring rijker : )
Zij had het idee om een elfje en/of een woordtekening te maken. De kinderen hebben dit allebei kunnen doen. Ik heb eerst uitgelegd wat een elfje is want dat wisten zij nog niet, een woordtekening daarentegen herkenden zij wel.
Het onderwerp was herfst, er waren heel mooie dingen bij. De elfjes kan iedereen zien aan een raam in de refter, vanaf de speelplaats kan je ze zien . De kinderen hebben er ook tekeningen bij gemaakt.
Voor de woordtekening heb ik een grote rol behangpapier uitgerold, waarbij elk kind een stukje had. Ik vond het heel leuk om hen bezig te zien, het doet me iets als je ziet wat die kinderen allemaal kunnen en wanneer zij enthousiast zijn.


Gedicht: herfst in het bos

Op 22 oktober heb ik een gedicht expressief voorgedragen aan de kinderen van het 3de leerjaar.
Het is een klein en eenvoudig gedicht, ik had slechts 25 minuten om rond dit thema (herfst) iets te doen.
Ik heb ervoor gekozen om hen per 2 iets te laten voorbereiden waarbij de ene het gedicht expressief voordraagt en de andere het uitbeeld of er geluiden bij maakt. Ik heb hier rekening mee gehouden toen ik het gedicht koos.

Lekker griezelen!

Op 26 oktober had ik even tijd om met de kinderen iets te maken. Omdat het bijna Halloween was, hebben we iets rond Halloween gedaan.We hebben een Halloweenpotje gemaakt waar een theelichtje in kan. Ze mochten zelf kiezen hoe hun potje eruit zag, maar het moest bij het thema Halloween passen. De kinderen vonden dit fantastisch en waren heel enthousiast. Ik had voor alle 26 kinderen van mijn klas een glazen potje mee.
Er waren potjes die leken op spoken, pompoenen, vampieren, ...












Bladstempelen

Op 19 oktober heb ik een les beeld gegeven waarbij kinderen moesten bladstempelen.
Oorspronkelijk dacht ik dat dit met verf was , maar mijn mentor toonde mij hoe ik dit met kleurpotloden kon doen. Elk kind had herfstbladeren van bomen mee.
Het was de bedoeling dat ze een herfstblad onder een wit blad legde en daarover gingen met kleurpotloden.
Daarna knipten ze de blaadjes uit en gebruikten dit als deel van een dier.
Er waren veel verschillende en mooie resultaten. De werkjes van de kinderen hangen aan de deur van de klas.
Er waren kinderen die de uitgeknipte bladeren gebruikte als staart van een eekhoorn, manen van een leeuw, stekels van een egel, vleugels van een vogel, schild van een schildpad, vleugels van een vlinder,...
Hieronder zie je een voorbeeld dat ik zelf heb gemaakt, ik ben helaas een foto vergeten nemen van de werkjes van de kinderen : (